Bannerreklamer er de digitale reklamer og annoncer, man typisk støder på websites og apps fx nyhedsmedier, hjemmesider og andre steder online. Det er er en type annonce, som annoncøren designer og køber på hjemmesider, der er relevante for målgruppen. Mange virksomheder bruger Google til sine bannerreklamer, da mange websites vælger Google til sine bannerreklamer. Som annoncør kan man her blandt andet vælge, hvilke typer hjemmesider, man vil vises på. Man kan også målrette bannerreklamer mod folk, som har foretaget specifikke søgninger på Google.
Bannerreklamer kommer i mange størrelser og kan se ud på mange forskellige måder. Typisk ser man dog, at de er rektangulære eller kvadratiske og indeholder tekst og billeder samt et budskab. Bannerreklamer kan også være interaktive og give brugerne mulighed for at interagere med annoncen ved at klikke på den, hvilket kan føre til en landingsside, hvor annoncøren kan præsentere yderligere information om deres produkt eller tjeneste.
Formål med bannerreklamer
Formålet med bannerreklamer er overordnet set at skabe opmærksomhed omkring annoncørens produkter eller tjenester, og at drive trafik til annoncørens hjemmeside eller landingsside. Ved at man som virksomhed har bannerreklamer på relevante hjemmesider, kan man nå ud til en bred målgruppe og tiltrække potentielle kunder til hjemmeside eller landingsside. Bannerreklamer kan også bruges til at øge virksomheders brand awareness og øge salget ved at tiltrække kunder og øge konverteringsraten. Udover at drive trafik og øge salget kan bannerreklamer også bruges til at opbygge annoncørens image og skabe et positivt indtryk hos forbrugerne.
Alt i alt kan man sige, at formålet med bannerreklamer er at skabe synlighed og opmærksomhed omkring annoncørens produkter eller tjenester og at tiltrække potentielle kunder til annoncørens hjemmeside eller landingsside.
Fordele ved bannerreklamer
Der er flere fordele ved at vælge bannerreklamer som en del af sin marketingstrategi:
- De grafiske muligheder ved bannerreklamer er en kæmpe fordel. Mennesker drives af det visuelle, og gennem grafiske bannerreklamer er det nemmere for potentielle kunder at skabe et billede af produktet/ydelsen. Det gør det nemmere at sælge produktet.
- Du kan selv vælge, hvor dyrt det skal være.
- Du kan nemt måle effekten af bannerreklamerne
- Du har gode muligheder for at målrette bannerreklamer