En sund frokost – dit fundament for resten af dagen

For mange mennesker består en normal dag af tre store hovedmåltider samt flere små måltider med snacks. Mange sundhedseksperter har udråbt morgenmaden som dagens vigtigste måltid. Det kræver nemlig meget energi at starte kroppen op om morgenen efter mange timers søvn, hvor man hverken har indtaget mad eller drikke. Desuden er det her, at man har mulighed for at indtage den mad og dermed den energi, der skal bruges indtil næste store måltid – nemlig frokosten.

På trods af flere sundhedseksperters råd om at spise en solid og kaloriefyldt morgenmad springer mange danskere dette måltid over. Dette er der forskellige årsager til, men mange prioriterer lidt ekstra søvn frem for morgenmaden.

Når morgenmaden bliver sprunget over af mange mennesker, øger det vigtigheden af en god sund frokost signifikant.

Hvad definerer en sund frokost?

Der er mange betegnelser for, hvad en sund frokost er og definitionen varierer fra person til person. Dog er den generelle opfattelse, at en sund frokost indeholder masser af frugt og grønt.

Dyrker man meget motion, har man et større energibehov og alt efter sportsgren, skal en sund frokost sammensættes forskelligt.

Hvis man er triatlet eller maratonløber, kræver frokosten en stor portion kulhydrater. Kulhydraterne er nemlig den del af kosten, der bidrager med mest energi. Kulhydraterne nedbrydes i mave-tarmsystemet og bliver omdannet til glukose. Glukosen optages i blodet og føres ud til musklerne og bliver til energi og varme. Desuden holder kulhydraterne blodsukkeret stabilt. Kulhydraterne skal dog vælges med omhu. Som sportsudøver er det ekstremt vigtigt, at man indtager de rigtige kulhydrater på de rigtige tidspunkter. Hvid pasta, hvide ris og kogte kartofler indeholder alle hurtige kulhydrater, som er gode at have i kroppen op til en hård træning eller et vigtigt løb. Til en sund frokost på arbejdet, hvor der er lang tid til næste træningspas, vil langsomme kulhydrater, som fuldkornspasta, brune ris og rugbrød, være at foretrække. Disse kulhydrater optages langsommere i kroppen og giver mæthed i længere tid.

Er man der imod bodybuilder og gerne vil sammensætte en sund frokost, kan man skære ned for de mange kulhydrater. Der er stadig et større behov for kulhydrater, end hos folk der ikke træner, da disse giver god energi til styrketræningen. En sund frokost skal derfor, udover en masse grønt, indeholde en stor portion protein. Proteinerne er musklernes byggesten og hjælper til at genopbygge nedbrudte muskelfibre i kroppen. Proteinerne hjælper med andre ord til at øge muskelmassen og dermed også forbedre resultaterne af træningen. Af madvarer med højt proteinindhold kan nævnes: kylling, fisk, æg, soyabønner og nødder.

For personer der gerne der gerne vil tabe sig, men stadig kunne nyde en god sund frokost, vil kosten igen se anderledes ud. Her vil man skrue meget op for frugt og grønt, da dette giver en god mæthedsfornemmelse men ikke indeholder så mange kalorier. Udover det kan der tilføjes noget magert kød som fisk eller kylling. For at give noget variation kan man tilføje en enkelt skive groft rugbrød eller to. Rugbrød indeholder ofte mange kerner og kostfibre, som er sunde, og som mætter.